یونی سواپ چیست ؟

یونی ‌سواپ (Uniswap) یک پروتکل نقدینگی خودکار و یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)است که به دلیل افزایش محبوبیت دیفای، نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. یونی سواپ مبتنی بر شبکه اتریوم است که با استفاده از آن می‌توان به مبادله خودکار بین اتریوم و توکن‌هایERC20پرداخت. همچنین کاربران می‌توانند با واریز مقادیر معادلی از جفت ارزهای دیجیتال موجود در استخرهای این پروتکل، به ارائه‌دهنده نقدینگی در آن استخر تبدیل شوند و در ازای آن پاداش دریافت کنند. اما یونی سواپ چیست ؟ نحوه معامله در این صرافی غیرمتمرکز چگونه است؟ تامین کننده نقدینگی چیست و چگونه می‌توان از این روش به کسب درآمد پرداخت؟ ارز یونی سواپ چه نام دارد و چه کاربردی در پلتفرم دارد؟ ثبت نام در صرافی یونی سواپ به چه صورت است؟ 

نحوه کارکرد معاملات در صرافی یونی سواپ

یک نوع ترید که بر روی این پروتکل انجام می‌شود، مبادله کوین اتر با هر یک از توکن‌های ERC20 است. در اینجا، نرخ مبادله بر اساس اندازه استخر نقدینگی آن دارایی خاص در داخل قرارداد مبادله است. این نرخ مبادله بر اساس یک فرمول ثابت توسط پروتکل یونی سواپ محاسبه می‌شود؛ این فرمول به صورت استخر اتریوم ضربدر استخر توکن مورد نظر است.

مثلا فرض کنید شخصی می‌خواهد مقداری اتریوم را به توکن بت (BAT)تبدیل کند. این فرد به اجرای این معامله با استفاده از پروتکلUniswapمی‌پردازد. تامین کنندگان نقدینگی مقداری اتر و BAT را به این قرارداد مبادله واریز کرده‌اند که در این مثال، این مقدار برابر ۱۰ اتریوم و ۵۰۰ بت است. در اینجا این فرمول ثابت است و به این صورت محاسبه می‌شود که ۱۰ را ضربدر ۵۰۰ می‌کنیم و مقدار ۵۰۰۰ به دست می‌آید.

باب این مبادله را با ارسال یک اتر به استخراج اتریوم در قرارداد مبادله شروع می‌کند؛ کارمزد فراهم‌کننده نقدینگی برای این استخر ۰.۳ درصد است. ۰.۹۹۷ اتر باقی‌مانده به استخر واریز می‌شود. سپس مقدار ثابت بر مقدار جدید اتریوم در استخر نقدینگی تقسیم می‌شود، تا اندازه جدید استخر بت تعیین شود. سپس توکن‌های BAT باقی‌مانده به خریدار ارسال می‌شوند.

نوع دیگری از ترید که می‌توان بر روی پروتکل مورد بحث انجام داد، ترید یک توکن ERC20 به یک توکن ERC20 دیگر است که با وساطت اتریوم انجام می‌گیرد. این پروتکل باعث می‌شود که مثلا بت در یک قرارداد مبادله به اتر تبدیل شود و سپس در قرارداد مبادله دیگری از اتریوم، به توکن OMG تبدیل شود که همه این‌ها در داخل یک تراکنش واحد انجام می‌شود.

این فرمول دقیقا مانند بازار عادی عمل می‌کند و هر چه توکن‌های بیشتری خریداری نمایید، نرخ مبادله بیشتری نیز باید پرداخت نمایید.

ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

 Uniswapدارای دو ویژگی اصلی است:

تبادل توکن یا Swap: این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا بین اتریوم و توکن‌های مختلف ERC20 مبادله داشته باشند. برای انجام این کار، از نرخ مبادله خاصی که مخصوص هر استخر است، استفاده می‌شود. میزان محاسبه آن با توجه به میزان اتریوم و توکن ERC20 موجود در آن استخر تعیین می‌شود. با معامله در این صرافی، شما می‌توانید به توکن‌های ERC20 زیادی که هنوز در صرافی‌های متمرکز لیست نشده‌اند، دسترسی داشته باشید و آنها را خرید و فروش کنید.

استخرهای نقدینگیاین ویژگی به کاربران امکان می‌دهد که از طریق تامین نقدینگی درآمد کسب کنند. این کار با واریز توکن در یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود و در عوض به عنوان پاداش از توکن‌های داخل استخر دریافت می‌کنید.

دلایل اصلی محبوبیت صرافی یونی سواپ

۱. در اختیار داشتن کامل دارایی

Uniswapبه شما امکان می‌دهد تا اختیار کامل مبالغ خود را حفظ کنید؛ بنابراین هیچ خطری مانند کار با صرافی‌های متمرکز که در صورت هک ‌شدن یا ورشکستگی صرافی، که دارایی خود را از دست دهید، وجود ندارد. همچنین، در تمام مدت شما دسترسی کامل به وجوه خود را از طریق کیف‌پولتان خواهید داشت.

۲. نیازی به احراز هویت ندارید

از آنجا که در خرید یونی سواپ شما اختیار کامل دارایی‌های خود را دارید، بنابراین نیازی به طی یک دوره طولانی KYCو افشای نام کامل، مشخصات گذرنامه و غیره ندارید. بدین معنی که شروع کار در این صرافی بسیار سریع‌تر خواهد بود و در صورت هک شدن صرافی، احتمال فاش شدن اطلاعات شخصی شما به دست دیگران وجود ندارد.

۳. هزینه‌های پایین تراکنش

Uniswapبرای هر معامله فقط هزینه ثابت ۰.۰۳ درصد کارمزد دریافت می‌کند. این رقم بسیار کمتر از اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز دیگر است. با توجه به افزایش بیش از اندازه کارمزد تراکنش‌ها بر روی شبکه اتریوم، استفاده از این صرافی غیرمتمرکز برای تبادل توکن‌ها می‌تواند بسیار به صرفه باشد.

۴. دسترسی به توکن‌های جدید

معمولا در صرافی‌های متمرکز، پروژه‌های مختلف رمز ارزها یا توکن‌های دیفای قبل از این که کوین یا توکن آنها برای مبادله لیست شود، باید فرآیند بررسی را با صرافی طی کنند. با این حال، از آنجا کهUniswapغیرمتمرکز است و محبوبیت زیادی دارد، بسیاری از پروژه‌ها مستقیما از صرافی یونی سواپ راه اندازی می‌شوند. بنابراین با این پروتکل، کاربران می‌توانند جزو اولین نفراتی باشند که به توکن‌های جدید دسترسی دارند.

ثبت نام در صرافی یونی سواپ

ثبت نام در این صرافی غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت یا KYC ندارد. شما به راحتی و تنها با ساخت یک کیف پول دیفای می‌توانید درUniswapبه مبادله توکن‌ها و تامین نقدینگی در استخرهای این پروتکل بپردازید و کسب درآمد کنید. یکی از مزایای مهم این نوع اکسچنج‌ها نیز همین است؛ زیرا همه افرادی که در نقاط مختلف دنیا زندگی می‌کنند، به دلیل نیاز به احراز هویت، قادر به معامله در صرافی‌های متمرکز نیستند و صرافی‌های غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ این اجازه را به این افراد نیز می‌دهند.