هزینه چاپ مقاله در نشریات علمی چقدر است؟

هزینه چاپ مقاله در نشریات علمی چقدر است؟ هر سال از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود و دریافت هر هزینه‌ای خارج از آیین‌نامه اعلامی وزارتخانه، تخلف محسوب می‌شود. نشریات علمی در جهان، از نظر دسترسی به مقالات به دو نوع باز و اشتراکی تقسیم می‌شوند. منظور از نشریات با دسترسی باز، نشریاتی است که هزینه‌های پردازش، داوری و چاپ مقاله را از نویسندگان دریافت کرده و به همین دلیل، مقالات را در اختیار همه قرار می‌دهند. نشریات اشتراکی به کمک قرارداد بستن با یک ناشر، کسب درآمد می‌کنند. البته برخی نشریات این امکان را برای نویسندگان فراهم می‌کنند که هزینه‌های پردازش و انتشار را پرداخت کرده و درعوض مقالات‌شان در اختیار عموم قرار بگیرد.اما به طور دقیق هزینه چاپ مقاله علمی پژوهشی چقدر است؟

وزارت علوم در آخرین آیین‌نامه‌ای ابلاغی خود در زمینه هزینه‌ پردازش مقاله در نشریات علمی با دسترسی باز، هزینه‌های چاپ مقاله در نشریات باز تا پایان سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

بر اساس این آیین‌نامه حداکثر هزینه قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کامل که صاحب امتیاز آن‌ها موسسات آموزشی و پژوهشی هستند، ۴۰۰ هزار تومان است و برای مقالات کوتاه، ۲۰۰ هزار تومان است.

این هزینه به ازای هر مقاله کامل در نشریاتی که صاحب امتیاز آن‌ها انجمن‌های علمی هستند، ۵۰۰ هزار تومان است و برای مقاله کوتاه ۲۵۰ هزار تومان است.

گفتنی است که اگر نشریات در پایگاه‌های WOS یا Scopus نمایه شده باشند، هزینه قابل دریافت از نویسندگان با ضریب یک دوم محاسبه می‌شود.

هیچ نشریه‌ای مجاز نیست هزینه‌ای خارج از هزینه‌های ذکر شده از نویسندگان دریافت کند. در صورتی که نشریه‌ای وجهی خارج از آیین‌نامه مصوب دریافت کند، تخلف محسوب شده و از فرایند ارزیابی و رتبه‌بندی سالانه و فهرست نشریات وزارت علوم خارج می‌شود.

همچنین نشریات مجاز نیستند از نویسندگان مقالاتی که فرایند داوری را گذرانده؛ اما مورد پذیرش نهایی قرار نگرفته‌اند، هزینه دریافت کنند