مزرعه لینک چیست و چه آسیبی به سایت شما می رساند؟

مزرعه لینک چیست؟ یکی از مهم‌ترین اهداف گوگل از اجرای این الگوریتم از بین بردن ارزش مزرعه‌های لینک است؛ اما این به‌اصطلاح مزرعه لینک چیست؟ مزرعه لینک یا شبکه لینک یک وب‌سایت یا گروهی از وب‌سایت‌ها هستند که صرفاً با هدف تأمین لینک برای وب سایت‌های دیگر و به منظور تحت تأثیر قرار دادن رتبه صفحات و وب سایت‌های لینک شده ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال، فرض کنید که چهار وب‌سایت به نام‌های «الف»، «ب»، «ج» و «د» داریم. در روش مزرعه لینک، وب‌سایت «الف» به وب‌سایت «ب»، «ج» و «د» بک لینک می‌دهد و در عوض از آن‌ها بک لینک می‌گیرد. در واقع، هر سایت به دیگری لینک می‌دهد و در نهایت یک شبکه از وب‌سایت‌هایی که به هم لینک داده‌اند به وجود می‌آید

عامل «با» یا «بی» کیفیت شدن لینک‌ها چیست؟

به منظور شناسایی و درک عامل تعیین کننده کیفیت لینک‌ها، بد نیست که به سراغ ارباب موتورهای جستجو برویم و نظرش را در این رابطه جویا شویم. در اولین پاراگراف بخش ترفندهای لینک سازی از دستورالعمل کیفیت لینک گوگل می‌خوانیم:

هر لینکی که با هدف دست‌کاری رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو ایجاد شده باشد ممکن است که به عنوان بخشی از یک ترفند لینک سازی و تخطی از رهنمودهای گوگل برای مدیران وب تلقی شود. این قضیه تمامی رفتارهایی که شامل دست‌کاری لینک‌های ورودی به سایت و همچنین لینک‌های خروجی از سایت می‌شوند را در برمی‌گیرد.

شاید با مطالعه این پاراگراف چنان به نظر برسد که انگار با ایجاد هر لینکی که هدفش افزایش رتبه شما در نتایج جستجو است از دستورالعمل‌های گوگل تخطی کرده‌اید؛ اما در همان جمله اول یک عبارت کلیدی وجود دارد که بر تعبیر ما از این پاراگراف تأثیر قابل توجهی می‌گذارد و آن عبارت چیزی نیست به‌جز ممکن است.

گوگل نمی‌گوید که «به عنوان بخشی از یک ترفند لینک سازی و تخطی از رهنمودهای گوگل برای مدیران وب تلقی می‌شود»، بلکه می‌گوید «ممکن است که به عنوان بخشی از یک ترفند لینک سازی و تخطی از رهنمودهای گوگل برای مدیران وب تلقی شود.» همین کلمه «ممکن»، دست شما را تا حدی باز می‌گذارد؛ اما در همین حیطه‌ای که آزادی عمل دارید است که موضوع کیفیت لینک به مناقشه کشیده می‌شود.

در آخرین پاراگراف مطلب مزبور در سایت گوگل می‌خوانیم

بهترین راه برای ترغیب وب سایت‌های دیگر نسبت به ایجاد لینک‌های باکیفیت و مرتبط برای شما، تولید محتوای منحصر به فرد و متناسبی است که می‌تواند به طور طبیعی در میان جوامع اینترنتی محبوبیت کسب کند. تولید محتوای خوب نتیجه می‌دهد: لینک‌های دریافتی معمولاً رأی سردبیری (ویراستاری) مثبتی هستند که بدون اجبار به سایت شما داده می‌شوند و هر چه محتوای سودمند بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه آن محتوا از دید صاحب وب‌سایت دیگری برای مخاطبانش ارزشمند به نظر برسد و به آن لینک بدهد بیشتر می‌شود.

از این قسمت نتیجه می‌گیریم که:

گوگل تمایل دارد که محتوای باکیفیت و محبوب تولید شود؛

و می‌خواهد که هر لینکی که به آن محتوا داده می‌شود از نوع لینک‌های Editorial یا سردبیری (در ادامه توضیح داده می‌شود) باشد