فیلتر هوا هیبریدی

تکنولوژی خودروهای برقی همه روزه در حال پیشرفت است. این تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که‌ سه نوع خودرو به مصرف‌کنندگان پیشنهاد می‌دهد. البته اگر خودروهای مصرفی جهان را بر اساس سوخت طبیعی دسته‌بندی کنیم، این دسته‌بندی به چهار دسته ، دسته بندی خواهد شد بنزینی یا دیزلی، هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام‌برقی. هر خودرو با توجه به نوع مصرف خودنیاز به فیلتر هوا مخصوص دارد . در این مقاله به فیلتر هوا هیبریدی می پردازیم و می خواهیم بدانیم برای خودروهای هیبریدی چه نوع فیلتر هوایی را مورد استفاده قرار می دهند.

فیلتر هوا هیبریدی چیست؟

فیلتر هوا هیبریدی یکی از اجزای مهم و مصرفی ماشین است که هوای ورودی به موتور را تصفیه می‌کند. موتور ماشین برای انتقال نیرو، هوا را با بنزین در محفظه‌ی احتراق ترکیب می‌کند، بنابراین به هوای خالص و تمیز برای این قسمت نیاز است. تعویض به موقع فیلتر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورت تعویض دیرهنگام آن ، عملکرد ماشین را با اختلال روبه‌رو می‌کند. فیلتر هوا شکل‌های مختلفی دارد و برای هر دستگاه به شکل اختصاصی تولید می‌شود. مثلا فیلتر هوا ماشین ماکسیما با فیلتر هوا ماشین بسترن متفاوت است. فیلتر هوا نسبت به سایر قطعات خودرو از قیمت بسیار کمتری برخوردار است. فیلتر هوا اسپرت نوع پیشرفته‌تری از فیلترهاست که حجم بیشتری هوا را وارد حفظه‌ی احتراق می‌کند. جنس فیلتر از نقش تعیین کننده‌ ای در درصد هوای ورودی دارد. مثلا فیلتر با جنس کربن، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. به فیلتر هوایی که در خودروهای هیبریدی استفاده می شود فیلتر هوای هیبریدی می گویند.

خودروهای پلاگین هیبرید، در مقایسه با مدل ‏های هیبرید از باتری قوی‏ تر استفاده می‏ کنند و بنابراین، شعاع حرکتی آنها در حالت رانندگی تمام برقی بیشتر است. همانطور که از نام این خودروها مشخص است، برای شارژ باتری، مدل‏ های پلاگین هیبرید باید به برق شهری یا ایستگاه‏ های شارژ مخصوص متصل شوند. در صورت کاهش ظرفیت باتری تا سطح مشخص (در برندهای مختلف متفاوت است)، همانند خودروهای هیبرید، موتور برقی در کنار پیشرانه ‏ی بنزینی فعالیت می ‏کند.

از مزیت ‏های خودروهای پلاگین هیبرید، نبود نگرانی برای تمام شدن شارژ باتری و شعاع حرکتی پایین در خودروهای تمام برقی است. شعاع حرکتی نهایی یک خودروی پلاگین هیبرید را ظرفیت مخزن سوخت و بنزین تعیین می ‏کند که از این لحاظ، مشابه خودروهای بنزینی است. شعاع حرکتی انواع خودروهای پلاگین هیبرید در برندهای مختلف، متفاوت است.  در خودروهای هیبریدی بیشتر از فیلتر هوای سلولزی یا کتان استفاده می کنند که در مقایسه با فیلتر هوا کاغذی دارای کیفیت بالاتری می باشند و نیاز به تعویض سریع ندارند.

علائم هشدار تعویض فیلتر هوا هیبریدی

علائمی چون افزایش مصرف سوخت نسبت به حالت معمولی، نقص در استارت خوردن خودرو، روشن شدن چراغ چک در چراغ‌های پشت آمپر و ایراد در سیستم احتراق از جمله نشانه‌های هشدار تعویض فیلتر هوای خودروهای هیبریدی هستند.

زمان تعویض فیلتر هوا هیبریدی

زمان تعویض فیلتر هوا خودروهای هیبریدی، همان طور که گفتیم به محل زندگی شما بستگی مستقیم دارد. اما به صورت معمول به ازای هر ۵ هزار کیلومتر، باید فیلتر هوای خودرو تعویض شود. توجه داشته باشید که به ازای هر ۵ هزار کیلومتر، تعویض فیلتر را عنوان ساختیم؛ اما در این مدت نیز دو بار تمیز کردن فیلتر توصیه می‌شود.

فیلتر هوا هیبریدی

فیلتر هوا هیبریدی

انواع فیلتر هوای هیبریدی

فیلترهای هوا در خودرو  هیبریدی دارای تنوع هستند و به هنگام تعویض خودرو باید دقت کرد که کدام یک از آن‌ها برای خودرو بهتر هستند.

فیلتر هوای کاغذی (سلولزی)

رایج‌ترین نوع فیلتر هوا است و کمپانی‌های خودروساز بیشتر از همین نوع فیلتر هوا برای خودروهای خود استفاده می‌کنند. این فیلترها قابلیت جذب ۸۰ تا ۹۰ درصد ذرات خارجی معلق را دارند، ارزان‌تر هستند و عمر کوتاه‌تری هم دارند.

فیلتر هوای اسفنجی

این نوع فیلتر تشکیل شده است از یک فریم فلزی و چند لایه از پلی اورتان روغنی که مواد اضافی را به خودش جذب می‌کند. این نوع فیلتر سابقاً فقط در خودروهای سنگین استفاده می‌شد ولی امروزه به طور نانو ساخته می‌شوند و در خودروهای سواری به کار می‌روند. بیشرین کاربرد آن برای خودروهای مسابقه‌ای است.

این فیلتر گران‌تر از نوع سلولزی است ولی برای خودروهای شهری سلولزی‌ها مناسب‌تر هستند.

فیلتر هوای کتان

این فیلترها از ۶ لایه پارچه روغنی برای جذب مواد تشکیل شده است. از خاصیت‌های این فیلتر جذب موثرتر مواد و همینطور قال شستشو بودن آن است. فیلتر روغنی سبب بهبود تنفس خودرو و جریان هوا می‌شود و البته قیمت آن هم از دو نوع قبلی، یعنی سلولزی و اسفنجی گران‌تر است.

عمر این فیلترها به صورت قابل توجهی از سلولزی و اسفنجی بیشتر است و برای استفاده در خودروهای هیبریدی توصیه می شود.

مواد اولیه فیلتر هوا هیبریدی و ساخت انواع آن

مواد اولیه فیلترهوا پلی یورتان‌ها است. این مواد خواص ویژه‌ای داشته و در صنایع متعدد بسیار توجه قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی این پلیمرها را می‌توان ساختار پایدار پس از واکنش دانست. کاغذ فیلتر هوا، قالب، چسب فیلتر هوا از دیگر موادی است که برای ساخت فیلتر هوا نیاز است. یکی از مهم‌ترین ماشین‌آلات برای تولید فیلتر هوا دستگاه چین کن کاغذ فیلتر هواست که فقط برای چین دارکردن کاغذ مخصوص به کار می‌رود.

معایب فیلتر هوای هیبریدی

یکی از بزرگترین نکات منفی و معایب خودروهای هیبریدی و فیلتر هوای آن ها بدون شک قیمت بالای این محصولات است که البته پیش بینی می‌شود با افزایش محبوبیت آن و ارائه تسهیلات مناسب از سوی دولت‌های مختلف، قیمت نهایی مصرف کنندگان آن نیز کاهش خواهد یافت.

تاثیر مخرب عدم تعویض فیلتر هوای هیبریدی

اگر فیلتر هوای خودرو هیبریدی را تعویض نکنیم ، جمع شدن ذرات آلوده باعث بسته شدن منافذ عبور هوا و محدود شدن جریان هوای عبوری از فیلترمی شود. اگر میزان آلودگی در درون فیلتر از حالت معمول بالاتر رود ، عبور هوا از میان آن بسیار سخت خواهد شد بنابراین موتور مکش شدیدتری برای دریافت حجم هوای یکسان انجام می دهد.

این امر بر واکنش دریچه گاز ، عملکرد موتور و مصرف اقتصادی سوخت تاثیر فراوان می گذارد. گرفتگی فیلتر هیبریدی می تواند سبب بالا رفتن آلاینده منو اکسید کربن نیز شود.زمان مناسب برای تعویض یک فیلتر هوا به وضعیت کارکرد موتور بستگی دارد.

فیلتر هوای خودرو  هیبریدی می بایست طبق جدول زمان بندی در سرویس های دوره ای تعویض شود اما به طور معمول فیلتر های هیبریدی باید هر ۲ سال یک بار یا پس از طی ۲۴۰۰۰ مایل خودرو تعویض شوند.