سوادکوه کجا بریم؟

شهرستان سوادکوه که مرکز شهرستان پل سپید است، در استان مازندران واقع شده و از آن به عنوان یکی از شهرستان های شمال کشور یاد می شود. از حیث جغرافیایی همین شهرستان در حوزه‌ البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان واقع شده است. شهرستان سوادکوه از سمت شمال جغرافیایی به سوادکوه شمالی، از سمت جنوب به فیروزکوه و ارفه کوه، از سمت غرب به بابل و از شرق به ساری و ارتفاعات دودانگه محدود می شود.

سوادکوه در واقع در یک دره طولانی قرار گرفته میباشد و به استدلال همجواری این ناحیه اهمیت جلگه های جنوبی و دریای خزر شاهد آب و هوای خاصی در این ناحیه هستیم. بخش اعظم بارش های این ناحیه در نواحی کم ارتفاع شمالی و به صورت باران بوده و به عامل همجواری همین حیطه حساس حرفه کوه های البرز، شاهد آب و هوای سرد سیری در بخش های جنوبی سوادکوه هستیم. مراتع شهرستان سوادکوه یک عدد از بهترین و غنی ترین مراتع در تراز مملکت به حساب می آیند. در واقع همین مراتع سرسبز و مختص سرانجام آب و هوای فوق العاده ناحیه سوادکوه است. برای مسافرت و اجاره ویلا در سوادکوه  مسلما قبل از سفر آب وهوا را بررسی کنید زیرا سوادکوه در پاییز و زمستان به طور معمول بارانی است.

لهجه مردم سوادکوه

چنانچه بخواهیم نگاهی به گویش مردم همین شهرستان انداخته و آن ها را از نظر لهجه تکلم و زبان باز‌نگری کنیم، باید گفت که بومیان این منطقه به زبان مازندرانی صحبت کرده و شاهد آن هستیم که کلمه و واژه های دوچندان متعددی از گویش طبری در لهجه مردمان ناحیه سوادکوه وجود دارد. ویژگی بسیار اهمیت حوزه‌ سوادکوه از لحاظ گویش، آن میباشد که همین حیطه به نسبت دیگر نقاط کشور ایران کاهش ذیل نفوذ گویش و فرهنگ و تمدن بیگانه قرار گرفته است و بسیاری از مردم این حیطه همچنان حساس لهجه و لهجه کهن خویش حرف می کنند.

جاذبه های گردشگری سوادکوه

منطقه سواد کوه مملو از جاذبه های گردشگری هیجان انگیز و فوق العاده هست و همین موضوع منجر شده تا گردشگران بسیار زیادی در طول سال به این حوزه‌ مهاجرت کرده و از آن مشاهده داشته باشند.

دریاچه لفور سوادکوه

دریاچه لفور که در شیرگاه واقع شده یکی از از کشش های گردشگری فوق العاده شهرستان سوادکوه به حساب می آید. شما می توانید در اطراف همین دریاچه فضای سبز زیبا، آب و هوای متعادل و پوشش گیاهی انبوه را تماشا کنید. اجاره ویلا در لفور در بین جنگل و دامنه کوه از تفریحات همیشگی تهرانی ها محسوب می شود. آبی که در دریاچه لفور در طی سال عده می شود مرجع حیاتی تامین آب مناطق زیادی مانند بابل، بابلسر، قائم شهر، خزر شهر، فریدون کنار، جویبار و… است. چنانچه عاشق عکاسی هستید و دوست دارید بهترین تصاویر را از طبیعت کشور ایران ثبت کرده و آن را اصلی دیگران به اشتراک بگذارید، به شما توصیه می نماییم که قطعا در ماه های اردیبهشت تا شهریور سری به دریاچه لفور زده و از همین حیطه دیدنی و دیدنی تماشا داشته باشید. برای دسترسی به همین حوزه‌ تنها کافی هست به استان مازندران رفته، در شهرستان سوادکوه وارد شهر شیرگاه شده و در حوزه‌ دهستان لفور این دریاچه زیبا و خاص را پیدا کنید. نا گفته نماند اجاره کلبه در شیرگاه نیز دوچندان لذت بخش و یگانه است.