روستای زیارت گرگان از دیدنی‌های زیبای استان گلستان

روستای زیارت گرگان از دیدنی‌های زیبای استان گلستان است. هوای خوب، طبیعت جذاب و آثاری تاریخی که از هزاران سال پیش باقی مانده‌اند، در این مکان کوچک قرار دارند. مگر می‌شود که این‌همه جذابیت را نادیده گرفت؟ اگر اهل سفر به شمال ایران هستید و از پیاده‌روی و کوه‌پیمایی لذت می‌برید، سفر به روستای زیارت را از دست ندهید. حتی اگر با خانواده راهی سفر هستید، از رفتن به این روستا پیشمان نمی‌شوید. این روستا آن‌قدر زیباست که ما نیز بنا داریم به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی گلستان به‌ آن سری بزنیم. همراه ما باشید تا با جاذبه های گردشگری زیارت آشنا شوید. برای اجاره ویلا زیارت گرگان می توانید به با شماره 09114481870 تماس بگیرید یا ویلای مورد نظر خود را در سایت گلستانی ها رزرو کنید.

روستای زیارت کجاست؟

قبل از هر چیز اجازه دهید برایتان بگوییم که روستای زیارت کجاست. زیارت در یکی از دهستان‌های بخش مرکزی گرگان قرار گرفته است. این دهستان، استرآباد جنوبی نام دارد و در ادامه جاده معروف ناهارخوران است. ناهارخوران همان جنگل جذابی است که در ۴کیلومتری گرگان قرار دارد. برای رسیدن به روستای زیارت باید ۱۰ کیلومتر از جنگل ناهارخوران جلوتر بروید. زیارت روستای بزرگی نیست؛ اما دیدنی‌های زیادی دارد که حیف است، اهل شمال‌گردی و سفر باشید و دیدن آن را در برنامه‌های مسافرتی‌تان جای ندهید. اجاره ویلا استخردار در زیارت گرگان از گزینه های محبوب مسافران به شمار می آید.

حتماً اسم «گالش‌نشین» به گوشتان خورده است. اگر تا حالا این عبارت را نشنیده‌اید باید بگوییم به مردمان کوه‌نشین مازندرانی که در دامنه‌های البرز زندگی می‌کنند، گالش‌نشین گفته می‌شود. این افراد بیشتر به گله‌داری از نوع سنتی مشغول‌اند؛ یعنی به همان سبک و سیاق گذشته‌ها، دام‌ها را در کوه و صحرا می‌چرانند و خبری از تجهیزات اتوماتیک و روش‌های علمی برای رسیدگی به دام‌های‌شان نیست. هرچند روستای زیارت هم گالش‌نشین است؛ اما این روزها، همه‌چیز در دنیا تغییر کرده است. فناوری پایش به همه‌جا باز شده و انسان‌ها را با شتاب از روش‌های سنتی و کلاسیک در هر زمینه‌ای دور می‌کند. گالش‌نشین‌های روستای زیارت هم دیگر به دامداری دل نمی‌دهند و ترجیحشان این است که بیشتر به کشاورزی و ساخت‌وساز برسند.

ریشه نام زیارت

وجود امامزاده‌های مختلف باعث شده است که نام این روستا زیارت باشد؛ البته ممکن است پشت نام این روستا داستان‌ها و حکایات مختلفی باشد که نیاز به بررسی تاریخی و باستانی نیز دارد. در نهایت نام این روستا هرچه که باشد، نمی‌توان از زیبایی‌هایش بگذریم. زیبایی‌های این روستا بوی شیرین اصالتی کهن و چندین‌ هزارساله از استان گلستان را می‌دهند. راه‌رفتن در کوچه‌های پرپیچ‌وخم به‌خصوص زمانی که بوی خوش نان محلی به مشام می‌رسد، با هیچ‌چیز قابل‌تعویض نیست.

جاهای دیدنی روستای زیارت

روستای زیارت کوچک و زیبا، دیدنی‌های فراوانی دارد. آب‌وهوای آن خوش و خنک است و حالت شرجی متداول شمال ایران را ندارد. همین موضوع، از این روستا، مکانی جذاب برای تفریح و مسافرت می‌سازد. در سفر به زیارت جاهای دیدنی زیر را از دست ندهید:

چشمه آب‌ گرم؛

آبشارهای متنوع؛

بافت قدیمی روستا؛

کوه‌های زیبا و سرسبز؛

امامزاده‌هایی برای زیارت؛

جنگل‌هایی زیبا، کهن و ارزشمند.

چشمه آب گرم زیارت

چشمه آب گرم از آن دیدنی‌هایی است که به‌ندرت در طبیعت دیده می‌شود، یعنی هرجایی و هر مقصدی، این پدیده طبیعی جالب را ندارد. پس اگر به مکانی سفر می‌کنید که چشمه آب گرم در آن وجود دارد، برای بازدید از آن لحظه‌ای هم شک نکنید. چشمه آب گرم روستای زیارت «چشمه زیارت» نام دارد. چشمه زیارت در شرق رودخانه خاصه‌رود قرار گرفته است و گرمای ملایمی دارد که تجربه‌کردنش خوشایند است. چشمه‌های آب گرم معمولاً خواص درمانی زیادی دارند. چشمه زیارت هم همین‌طور است. اهالی روستا از آب شفاف، زلال و گرم آن برای درمان بیماری‌های پوستی و مفاصل کمک می‌گیرند.

آبشارهای متنوع

روستای زیارت چند آبشار دارد. نخستین آبشاری که از آن برایتان می‌گوییم، آبشاری دوقلوست که در ۵کیلومتری جنوب روستا قرار دارد. برای دیدن این آبشار دوقلو باید کمی پیاده‌روی کنید. اگر اهل پیاده‌روی نیستید هم بازدید از این آبشار را از دست ندهید که با ندیدن آن کلاه بزرگی به سرتان خواهد رفت. این آبشار از انشعابات خاصه رود سرچشمه می‌گیرد و بسیار زیباست. آبشارهای دوقلو دست‌ در دست هم از ارتفاعی ۱۵متری به زمین می‌ریزند و حوضچه‌ای ایجاد می‌کنند که نشستن در کنارش لذت‌بخش است. تابستانی گرم یا بهاری سبز در کنار این آبشار، لحظه‌های نابی از ملاقات با طبیعت برایتان می‌سازد. قبول دارید؟

به جز آبشار دوقلو، آبشارهای دیگری هم در روستای زیارت وجود دارند؛ آبشارهای کوچک و بزرگی که ارتفاع مختلفی دارند. کمترین ارتفاع آن مثلاً در حدود ۲ متر است. بزرگ‌ترینِ این آبشارها هم بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارد. به این مجموعه آبشارها، آبشارهای دره تل‌انبار می‌گویند. می‌توانید تعداد آبشارهای دره تل‌انبار را حدس بزنید؟ این‌ها حدود ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ هستند که دیدنشان خالی از لطف نیست. البته اگر فکر می‌کنید که ماجرای آبشارهای روستای زیارت در خطوط قبلی به پایان رسید، سخت در اشتباهید. چون هنوز یکی دیگر باقی مانده که باید شما را با آن آشنا کنیمآبشار خال دره. این آبشار هم در میان دره‌ای خرم قرار گرفته و برای دیدنش باید به شرق روستا بروید.

 کوه‌های زیبا و سرسبز زیارت

روستای زیارت در ارتفاعات قرار گرفته است و دور و اطرافش پر از کوه‌های سرسبز و زیباست. یکی از دلایلی که هوای آن در فصل‌های مختلف خنک می‌ماند هم همین مرتفع‌بودن موقعیت مکانی‌اش است. از کوه‌های زیارت می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

تاله یا تالو در جنوب غربی روستا؛

کلیچال در شرق روستا؛

کلاه‌گردان در شمال شرقی؛

سردانسر در جنوب غربی؛

زارمنجی در شمال؛

سفیدآب در شمال غربی؛

پیرزن چکل در شمال غربی.

جنگل‌هایی زیبا، کهن و ارزشمند

در دور و اطراف روستای زیارت جنگل‌های هیرکانی وجود دارند. این جنگل‌ها از خاص‌ترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های روی کره زمین هستند. به همین خاطر، هم از نظر تاریخی مهم هستند، هم از نظر طبیعت‌گردی. این جنگل‌ها از دوره‌‌های کهن زمین باقی مانده‌اند و باید برای حفظ و نگهداریشان تلاش کرد. اگر به روستای زیارت می‌روید و به هیرکانی‌ها هم سری می‌زنید، حواستان به محیط زیست باشد و از کارهایی مانند رها‌کردن آتش در طبیعت یا آسیب‌زدن به درختان و گیاهان جداً خودداری کنید.

اطراف روستای زیارت سومین ذخیره‌گاه درخت سرخ‌دار هم هست. سرخ‌دار نوعی درخت همیشه‌سبز است که برگ‌هایی سوزنی دارد. درون چوب این درخت سرخ است و احتمالاً به خاطر همین رنگ هم هست که نامش را سرخ‌دار گذاشته‌اند. درختان جنگل‌ها و حوالی روستای زیارت بلند و کهن هستند و در هر فصلی، آن‌قدر زیبا می‌شوند که باید تصاویرشان را در عمق قلب و ذهنتان حک کنید.

زیارتِ امامزاده های زیارت

مگر می‌شود که روستایی زیارت نامیده شود و خبری از امامزاده‌ها و زیارت‌کردن در آن نباشد. در حوالی چشمه آب گرم زیارت، امامزاده‌ای به نام «امامزاده عبدالله» وجود دارد. امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) است. در دور و اطراف این امامزاده طبیعتی سبز و البته گورستانی قدیمی وجود دارد. گویا قدمت این گورستان به هزار سال هم می‌رسد. امامزاده دیگر روستا، امامزاده «عظیم حسینی» است. این امامزاده هم در دل طبیعتی سبز قرار گرفته و کسانی که برای زیارت آن می‌روند، در فضای بکری از طبیعتی سبز روحشان را تازه می‌کنند. تلفیق معنویت و طبیعت محشر است، نیست؟ کوه‌نوردانی که برای قله‌نوردی و کوه‌نوردی راهی کوه‌های روستا می‌شوند هم در پناه این امامزاده استراحت می‌کنند.

امامزاده‌های دیگری هم در روستای زیارت وجود دارد که یکی «امامزاده صالح» است و در وسط روستا قرار دارد و دیگری در ۱کیلومتری روستا واقع شده و نامش «کله‌یزید» است. در بالای مقبره کله‌یزید، درخت بلوط کهنی قرار گرفته که قدمت آن هم به هزار سال می‌رسد. تا اینجا چندین نماد و نشانه از عمر هزارساله روستای زیارت را نام بردیم. دیدن چنین مکان قدیمی و کهنی ارزشمند نیست؟

باوجود اطلاعاتی که از روستا به شما دادیم، دستتان برای انتخاب تفریحات مختلف کاملاً باز است؛ اما به‌طور اجمالی می‌توان تفریحات ممکن در این روستا را به این‌صورت نام برد:

جنگل‌نوردی و تفرج در طبیعت؛

کوه‌نوردی و دیدن زیارتگاه‌های روی کوه و تپه؛

استراحت در خانه‌های محلی و لذت‌بردن از هوای پاک و معماری جذاب روستا.

اگر تابستان راهی روستا می‌شوید، قدم‌زدن در جنگل و چیدن میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی را فراموش نکنید. ازگیل‌های جنگلی در پاییز هم گزینه جذاب دیگری هستند که در طی جنگل‌نوردی باید نگاهی به آن‌ها داشته باشید. جنگل‌های گرگان و روستاهایش در همه فصل‌ها زیبا هستند. فرقی ندارد که پاییز به آن‌ها سر می‌زنید یا بهار، همه روزهای سال جذابیت‌های خودشان را دارند.

بافت و معماری قدیم روستای زیارت

معماری و بافت قدیمی روستای زیارت همان چیزی است که در عکس‌ها و کارت‌پستال‌ها می‌توان دید؛ همان کوچه‌های باریک و پرپیچ‌وخمی که صفای فوق‌العاده‌ای دارند. خانه‌های روستای زیارت به شکل پلکانی ساخته شده‌اند و انگار روی هم با طراحی و معماری دقیق چیده شده‌اند. منظور چیست؟‌ یعنی هیچ خانه‌ای حیاطی مجزا ندارد. سقف یکی، حیاط دیگری است؛ چیزی شبیه معماری خانه‌ها در ماسوله استان گیلان. قدیمی‌بودن و معماری جالب خانه‌های روستایی به آن جلوه‌ای دیدنی داده است. شاید برایتان جالب باشد که برخی از این خانه‌ها قدمتی در حد دوره قاجار و پهلوی دارند. روستاییان معتقدند که زیارت در ابتدا یک شهر بزرگ بوده؛ اما رفته‌رفته کوچک شده و به یک روستا تنزل پیدا کرده است. ما نمی‌توانیم این گفته را تأیید یا تکذیب کنیم. این چیزی است که روستایی‌ها می‌گویند.

داخل روستا محوطه‌هایی تاریخی هم وجود دارد. سه محوطه تاریخی به نام‌های کفتر خوسه، شهربت وپشتلام در زیارت دیده می‌شود. به خاطر همین محوطه‌های تاریخی است که روستای زیارت در میان آثار ملی قرار دارد. شنیده‌ها و گفته‌ها درباره این محوطه‌های تاریخی هم جذاب است. مثلاً گفته می‌شود که محوطه شهربت از مکان‌هایی بوده که در مقابل سپاه اسلام مقاومت زیادی کرده است. مردم این منطقه تسلیم سپاه اسلام نمی‌شده‌اند و دوست نداشته‌اند که دین خود را که زرتشتی بوده، تغییر بدهند و به اسلام روی بیاورند. به همین‌خاطر هم مردمانش طلسم شده بوده‌اند. باید دید که چه واقعیت‌های تاریخی و فرهنگی باعث رواج چنین داستان‌هایی است. در واقع، اینکه ماجرا از چه قرار بوده، به مطالعه تاریخی گسترده نیاز دارد.