روانشناسی رنگ در طراحی جلد کتاب

آیا کتاب را از روی جلد آن قضاوت می کنید؟ رنگش چطور؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بیشتر کتاب های تجاری از رنگ های آبی یا نارنجی غالب استفاده می کنند؟ و چرا وقتی صحبت از کتاب های عاشقانه می شود، اغلب یک عنصر صورتی یا قرمز در جایی وجود دارد؟ تئوری رنگ به طور کلی چه ربطی به طراحی حرفه ای جلد کتاب دارد؟ آیا میدانید طراحی جلد کتاب چقدر شما را در روند چاپ کتاب کمک خواهد کرد؟ به خواندن ادامه دهید تا بیشتر در مورد رنگ ها در طراحی جلد کتاب و نحوه استفاده از آنها برای تبلیغ موثر کتاب خود بدانید.

اهمیت رنگ ها در طراحی جلد کتاب

رنگ در دنیای مدرن مبتنی بر فناوری نه تنها یک ابزار مؤثر ترکیب، بلکه عامل مهمی در کیفیت است. فقط به زندگی روزمره خود فکر کنید، و بیایید در مورد همه لوگوهای برندی که به طور تصادفی با آنها برخورد می کنید، بگوییم. به نظر شما چرا مک دونالد از زرد و سبز بدون استثنا استفاده می کند؟ و چرا استارباکس ترکیب سبز و سفید و جای لیوان کاغذی بژ دارد؟ ترکیبی از این سه رنگ به آرامش و ریلکس کردن با قهوه اشاره دارد. چشمگیر است، درست است؟ یک علم کامل پشت رنگ ها، تن ها، پالت ها و ترکیب رنگ ها وجود دارد.

استوارت باچه در مصاحبه خود با جوانا پن، نکته جالبی را در رابطه با تئوری رنگ به اشتراک گذاشت:

“شما دیدگاه طراحی را دارید و سپس انگیزه دارید.”

و جلد کتاب شما دقیقاً جایی است که آن قوانین باید در آن اعمال شود.

نحوه انتخاب رنگ برای طرح جلد کتاب

رنگ چیزی نیست که بتوانید بعداً به آن فکر کنید. این یک عنصر ضروری است که باید آگاهانه انتخاب کنید. حتی در اولین مراحل طراحی، ایجاد تعادل در رنگ و تُن ضروری است. این به تشخیص استاتیک یا دینامیک کمک می کند. این کمی پیچیده تر می شود زیرا درک رنگ بیشتر در سطح ناخودآگاه شکل می گیرد. بنابراین، ممکن است پیروی از قوانین و «حدس زدن» آنچه که یک خواننده بالقوه در ذهن دارد، چالش برانگیز باشد.

ما قصد داریم تئوری رنگ را با تمام جزئیات آن مطالعه کنیم تا به جلد کتاب شما کمک کنیم تا به عنوان یک ابزار بازاریابی عالی عمل کند و مخاطبان هدف را جذب کند.

نحوه ارتباط رنگ جلد کتاب با مخاطب

حتی قبل از اینکه خوانندگان بالقوه کتابی را باز کنند، روی جلد کتاب چیزی در رنگ وجود دارد که اولین برداشت را به آنها می دهد. و همه ما می دانیم که یکی بسیار مهم است. نکته این است که وقتی بازدیدکنندگان در فروشگاه به دنبال کتاب می گردند، ناخودآگاه به یک الگوی بصری خاص واکنش نشان می دهند. ما قویاً توصیه می کنیم از طرح رنگی که در ژانر خود استفاده می کنید پیروی کنید تا انتظارات مخاطبان مورد نظر خود را برآورده کنید.

نکته حرفه ای: هنگام انتخاب یک پالت رنگ برای طراحی جلد کتاب خود، تحقیق مناسبی انجام دهید. روی رنگ هایی تمرکز کنید که واکنش احساسی مورد نظر شما را در مخاطب ایجاد می کنند.

تئوری رنگ جلد کتاب

این یک روی سکه است. عامل دیگر این معامله روانشناسی رنگ است، و آن زمانی است که زنگ بازاریابی به صدا در می آید.

رنگ ها به عنوان یک ابزار بازاریابی برای جلد کتاب

رنگ‌هایی که روی جلد کتاب استفاده می‌کنید پیامی را منتقل می‌کنند. و ایده اصلی آن پیام این است که احساسات خاصی را برانگیزد تا مردم بخواهند کتاب را بگیرند. رنگ های مختلف مغز را تحریک می کنند و احساسات مختلط را از هیجان تا ناامیدی برمی انگیزند. با استفاده از این عامل روانشناختی، برندها یاد گرفته اند که چگونه مخاطبان هدف خود را جذب کنند.

افراد واکنش های احساسی قوی و ارتباط با رنگ ها دارند. این مفهوم را روانشناسی رنگ می نامند. و اگر به اندازه کافی آن را درک کرده باشید، می توانید از آن به عنوان یک تکنیک بازاریابی برای جلب توجه خوانندگان استفاده کنید.

تئوری بس است و وعده های پوچ. حال، بیایید نگاهی دقیق‌تر به عظمت آن، روان‌شناسی رنگ بیندازیم.

روانشناسی رنگ جلد کتاب

ایده ساده است: هر رنگی حس خاصی را نشان می دهد و برمی انگیزد. رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است که بر واکنش های روانی در بدن انسان تأثیر می گذارد.

بنابراین این دقیقاً چگونه در طراحی جلد کتاب کار می کند؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

رنگ قرمز در جلد کتاب نشانه چیست؟

رنگ قرمز همه چیز درباره سبک زندگی فعال، انرژی، اعتماد به نفس و اشتیاق است. بلافاصله توجه را به خود جلب می کند، گاهی اوقات به معنای خطر است (به همه علائم هشدار فکر کنید). در نتیجه رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد و سطح انرژی را افزایش می دهد.

قرمز تیره، با این حال، با خشم و اعتبار، همچنین شور و تسلط همراه است.

رنگ نارنجی در جلد کتاب

رنگ نارنجی بلوغ شخصیت را مشخص می کند. این رنگ شادی، لذت، جستجوی موفقیت (آیا زنگ می‌زند؟ به تمام کتاب‌های موفقیت خودساخته فکر کنید!) و تأیید خود، رنگ انرژی و قدرت است. این تأثیر مفیدی بر روانشناسی انسان دارد و تنش در درگیری ها را از بین می برد.

از سوی دیگر، رنگ های دیگر را جابجا می کند که می تواند با اثر شوک همراه باشد. در این مورد، نارنجی نماد شور و شوق مبارزه، و آغاز شیطانی جنگ است.

طراحی جلد کتاب با رنگ زرد

رنگ زرد فعالیت مغز و تخیل را تحریک می کند. زرد کم رنگ، رنگ خلق و خوی خوب است. بی انگیزگی و اضطراب را از بین می برد. زرد پررنگ جاه طلبی، انگیزه و خلاقیت را برمی انگیزد. روی سمت چپ مغز انسان که مسئول منطق است، تأثیر می گذارد.

رنگ سبز در جلد کتاب

سبز روشن همراه با طبیعت، سرزندگی است ، محیط زیست و سلامت

با این حال، سبز روشن تیره با جادو، نور مرموز، و پدیده های ماوراء الطبیعه مرتبط است (ترکیب از جلد کتاب هری پاتر و هابیت).

رنگ آبی

آبی اشتیاق به سفر، معجزه و جادو را تحریک می کند. این رنگ آرامش، آرامش و مراقبه است. رنگ آبی باعث آرامش، تعادل، کاهش درد و ایجاد حس تسکین می شود. هنگامی که خواننده رنگ آبی را روی جلد تشخیص می دهد، ممکن است انتظار تنش و درگیری ذهنی را داشته باشد. این کتاب ممکن است به آن‌ها زمینه فکری زیادی بدهد.

رنگ بنفش در جلد کتاب نشانه چیست؟

بنفش روشن درباره حس و معنویت است. این باعث افزایش عزت نفس می شود و احساس هماهنگی را ایجاد می کند.

در عین حال یکی از اسرارآمیزترین رنگ ها بدون شک بنفش تیره است. با فعالیت های غیرعادی، فانتزی و جادو همراه است.