بهترین زمان برای سفر به سوادکوه

شهرستان سوادکوه که مرکز شهرستان پل سفید است، در استان مازندران واقع شده و از آن به عنوان یکی از شهرستان های شمال کشور یاد می شود. از نظر جغرافیایی این شهرستان در ناحیه البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان واقع شده است. شهرستان سوادکوه از سمت شمال جغرافیایی به سوادکوه شمالی، از سمت جنوب به فیروزکوه و ارفه کوه، از سمت غرب به بابل و از شرق به ساری و ارتفاعات دودانگه محدود می شود.

سوادکوه در واقع در یک دره طولانی قرار گرفته است و به دلیل همجواری این ناحیه با جلگه های جنوبی و دریای خزر شاهد آب و هوای خاصی در این منطقه هستیم. عمده بارش های این منطقه در نواحی کم ارتفاع شمالی و به صورت باران بوده و به دلیل همجواری این منطقه با رشته کوه های البرز، شاهد آب و هوای سرد سیری در بخش های جنوبی سوادکوه هستیم. مراتع شهرستان سوادکوه یکی از بهترین و غنی ترین مراتع در سطح کشور به حساب می آیند. در واقع این مراتع سرسبز و خاص نتیجه آب و هوای فوق العاده منطقه سوادکوه است. برای سفر و اجاره ویلا در سوادکوه حتما قبل از سفر آب وهوا را چک کنید زیرا سوادکوه در پاییز و زمستان معمولا بارانی است.

گویش مردم سوادکوه

اگر بخواهیم نگاهی به گویش مردم این شهرستان انداخته و آن ها را از نظر زبان تکلم و گویش بررسی کنیم، باید گفت که بومیان این منطقه به زبان مازندرانی صحبت کرده و شاهد آن هستیم که واژه های بسیار زیادی از زبان طبری در گویش مردم منطقه سوادکوه وجود دارد.

ویژگی بسیار مهم منطقه سوادکوه از نظر گویش، آن است که این منطقه به نسبت دیگر نقاط ایران کمتر تحت نفوذ زبان و فرهنگ بیگانه قرار گرفته است و بسیاری از مردم این منطقه همچنان با لهجه و گویش قدیمی خود صحبت می کنند.

جاذبه های گردشگری سوادکوه

منطقه سواد کوه مملو از جاذب ه های گردشگری هیجان انگیز و فوق العاده است و همین موضوع سبب شده تا گردشگران بسیار زیادی در طول سال به این منطقه سفر کرده و از آن بازدید داشته باشند. در ادامه شما را با مهم ترین جاذبه های سوادکوه آشنا خواهیم کرد.

دریاچه لفور سوادکوه

دریاچه لفور که در شیرگاه واقع شده یکی از جاذبه  های گردشگری فوق العاده شهرستان سوادکوه به حساب می آید. شما می توانید در اطراف این دریاچه طبیعت زیبا، آب و هوای متعادل و پوشش گیاهی انبوه را مشاهده کنید.اجاره ویلا در لفور در میان جنگل و دامنه کوه از تفریحات همیشگی تهرانی ها محسوب می شود.

 آبی که در دریاچه لفور در طی سال جمع می شود منبع اصلی تامین آب مناطق بسیار زیادی نظیر بابل، بابلسر، قائم شهر، خزر شهر، فریدون کنار، جویبار و… است.

 اگر عاشق عکاسی هستید و دوست دارید بهترین تصاویر را از طبیعت ایران ثبت کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما در ماه  های اردیبهشت تا شهریور سری به دریاچه لفور زده و از این منطقه دیدنی و جذاب بازدید داشته باشید.

برای دسترسی به این منطقه تنها کافی است به استان مازندران رفته، در شهرستان سوادکوه وارد شهر شیرگاه شده و در منطقه دهستان لفور این دریاچه زیبا و خاص را پیدا کنید. نا گفته نماند اجاره کلبه در شیرگاه نیز بسیار لذت بخش و خاص است.

غار زنگیان

برای افرادی که عاشق غارنوردی هستند و یا به صورت حرفه ‌ای به این فعالیت مشغول هستند، غار زنگیان در منطقه سوادکوه گزینه فوق العاده ای برای تفریح است. این غار که در روستای زنگیان در منطقه زیرآب واقع شده است، یکی از زیباترین غارهای منطقه سوادکوه به حساب می آید.

در این غار، دو مسیر با سازه های آهکی به منظور پیمایش در غار وجود دارد که می توانید آن ها را پیدا کنید. اگر علاقه مند هستید تا از یک غار زیبا و خاص آهکی در منطقه شمال کشور بازدید کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا حتماً سری به غار زنگیان در منطقه سوادکوه بزنید.

پل ورسک

بدون هیچ شک و تردیدی اگر بخواهیم یکی از مهم ترین پل های کشور را نام ببریم، باید به شمال کشور آمده و به پل زیبای ورسک اشاره کنیم. در واقع این پل نقش بسیار مهمی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشت و نیروهای بسیار زیادی از متفقین با استفاده از خط راه آهن و عبور از پل ورسک خود را به مناطق جنگی رساندند.

فرآیند ساخت پل ورسک در سال ۱۳۱۳ آغاز شد و تنها پس از گذشت دو سال در اردیبهشت ماه ۱۳۱۵ ساخت این پل به پایان رسید. یکی از مهم ترین ویژگی های پل ورسک، زیبایی مهندسی و طراحی آن است که سبب شده تا این پل تبدیل به یکی از جذاب ترین و خاص ترین پل های ایران، حتی خاورمیانه لقب بگیرد.

اگر به استان مازندران سری زدید و وارد منطقه سوادکوه شدید، به شما پیشنهاد می کنیم تا حتماً به روستای ورسک رفته و از پل ورسک بازدید داشته باشید و تماشا کنید که چگونه یک پل با گذشته بیش از ۸۰ سال از ساخت آن، همچنان با قدرت و مقاوم به کار خود ادامه می دهد.

جنگل راش

جنگل راش نیز یکی از معروف ترین و فوق العاده ترین جاذبه های سوادکوه به حساب می آید. در واقع در این جنگل ها شاهد گونه های کمیابی از درختان راش هستیم. زیبایی این منطقه و جلوه فوق العاده آن، سبب شده تا افرادی که عاشق طبیعت و کمپینگ در دل جنگل ها هستند، به سوادکوه آمده و از این جنگل زیبا بازدید داشته باشند. بهترین زمان برای بازدید از جنگل راش سوادکوه، در اواسط بهار تا اوایل زمستان است، ولی اگر عاشق فصل پاییز هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که در این زمان سری به جنگل راش این منطقه زده و برگ ریزان درختان این جنگل را با شروع فصل پاییز به نظاره نشینید. جنگل راش در منطقه سوادکوه، ۵۰ کیلومتری شیرگاه و در روستای سنگده واقع شده است

ارفه کوه

یکی از جاذبه های سرسبز سوادکوه، منطقه جنگلی بسیار خوش آب و هوا به نام ارفه کوه است که در منطقه البرز واقع شده است، اما از توابع استان مازندران و شهرستان سوادکوه به حساب می آید. ارفه کوه چشم انداز فوق العاده ای دارد و این مکان به بسیاری از قله های مشهور منظره دارد. شما می توانید به راحتی در منطقه ارفه کوه تنوع بسیار زیادی از حیوانات را مشاهده کنید. گراز، گرگ پلنگ و خرس تنها بخشی از گونه های جانوری هستند که در منطقه ارفه کوه می توان آن ها را یافت. اگر علاقه مند هستید تا یک کمپینگ فوق العاده در منطقه سوادکوه داشته باشید، به شما پیشنهاد می کنیم تا در فاصله ۹۰ کیلومتری ساری وارد منطقه ارفه کوه شده و از این جاذبه فوق العاده بازدید داشته باشید. البته حتماً تجهیزات لازم و ضروری را به همراه خود بیاورید تا در طول کمپینگ دچار مشکل نشده و بتوانید کمپ بسیار خوبی در منطقه ارفه کوه داشته باشید.

سوغات سوادکوه

مطمئنا زمانی که به یک شهر سفر می کنید، یکی از هیجان انگیز ترین فعالیت هایی که می توانید انجام دهید، خرید سوغاتی های آن شهر است. خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان این مزیت را دارد که به آن ها نشان می دهید که در طول سفر خود به یادشان بوده‌ اید. منطقه سوادکوه دارای سوغاتی های مختلفی است که می توانید آن ها را خریداری کرده و برای دوستان و آشنایان تان به شهرهای خود ببرید.

از مهم ترین سوغاتی های سوادکوه می توان به گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، لاری، تشی گز و سبزی های محلی اشاره کرد. از سوی دیگر اگر قصد دارید تا سوغاتی های خوشمزه منطقه سوادکوه را خریداری کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا به سراغ خوراکی هایی نظیر پشت زیک، قماق، رشته به رشته و آغوزنون رفته و این شیرینی های محلی فوق العاده را خریداری کنید. اگر هر یک از این شیرینی ها را میل کنید، متوجه می شوید که در منطقه سوادکوه چه شیرینی های خوشمزه و فوق العاده ای توسط مردم این شهرستان پخته می شود.

از دیگر سوغاتی هایی که می توانید در منطقه سوادکوه خریداری کنید، می توان به صنایع دستی اشاره کرد. صنایع چوبی دست، بافته های ابریشمی، نمدمالی، گلیم بافی، پارچه های دلیجی و جاجیم بافی از مهم ترین صنایع دستی سوادکوه به حساب می آید که می توانید آن ها را به عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان تان خریداری کنید.