انواع کاغذ چاپ کتاب

انواع کاغذ چاپ کتاب : انواع کاغذ چاپ کتاب برای هر پروژی چاپی وجود دارد. از مسائل مهم در چاپ کتاب، آشنایی با انواع کاغذ برای چاپ کتاب است. جنس کاغذ برای چاپ کتاب تنوع زیادی دارد که هر کدام نیز ویژگی های منحصر بفردی دارند. جنس کاغذ برای چاپ کتاب نیز از مسائل مهم در هزینه چاپ کتاب است. برای انتخاب جنس کاغذ برای چاپ کتاب می توانید با موسسه چاپ کتاب مشورت کنید تا بهترین کاغذ برای چاپ کتاب خود را انتخاب کنید. قیمت کاغذ کتاب در سال های قبل بسیار گران شده است که همین موضوع باعث شده خرید کاغذ کتاب عاملی مهم و تعیین کننده در هزینه چاپ کتاب باشد. از این رو با شناخت انواع کاغذ برای چاپ کتاب، می توان تصمیمی درست برای انتخاب نوع کاغذ برای چاپ کتاب گرفت. در واقع فرقی نمی کند چاپ دیجیتال کتاب را انتخاب کنید یا چاپ افست کتاب، در هر حال هزینه کاغذ کتاب را باید با توجه به شرایط خود تعیین کنید.

انواع کاغذ چاپ کتاب

کاغذ کاهی

کاغذ کاهی یا کاغذ نخودی از معروف ترین انواع کاغذ برای چاپ کتاب است. رنگ کاغذ کاهی برای چاپ کتاب قهوه ای روشن است. کاغذ های کاهی یا ضخیم هستند که از کاغذ های بازیافتی تهیه می شوند یا به شدت نازک هستند که به آن ها کاغذهای ۶۰گرمی نیز گفته می شود و بیشتر برای چرک نویس از آن استفاده می شود. در تولید کاغذ کاهی برای چاپ کتاب، درختان کمتری قطع می شود و بیشتر از الیاف گیاهی مثل نیشکر و پنبه تولید می شوند. بازتاب نور از کاغذ های کاهی بسیار کم است. از این رو آسیبی به چشم وارد نمی کند.

کاغذهای سفید تحریر

کاغذ های سفید تحریر، بیشترین استفاده را در چاپ کتاب دارند و اغلب کتاب هایی که در بازار هستند از این نوع کاغذ استفاده کرده اند. کاغذ های سفید تحریر ۷۰ یا ۸۰گرمی و در سایز های A3، A4، A5 و … تولید می شوند. این کاغذ با توجه به رنگ سفیدی که دارد، نور را بازتاب می دهد و موجب اذیت شدن چشمان حین مطالعه کتاب می شود. برای تولید کاغذهای سفید تحریر، درختان زیادی قطع می شود.

کاغذهای گلاسه

کاغذهای گلاسه بیشتر برای جلد کتاب، کارت ویزیت، پوستر، کاتالوگ و از این دست محصولات چاپی استفاده می شود. بازتاب نور از سطح کاغذ گلاسه بسیار زیاد است و آسیب بیشتری در مقایسه با دو نوع کاغذ قبلی به چشم می زند.

کاغذ باند

این نوع کاغذ نسبت به ورق کاغذ متوسط ​​قوی تر و ماندگارتر است. کاغذ باند به جای اینکه از خمیر چوب درجه پایین ساخته شود، بیشتر از خمیر پارچه ساخته شده است. این نوع کاغذ برای سربرگ، گزارش تایپ شده و پاکت نامه مناسب است.

انواع کاغذ چاپ کتابانواع کاغذ چاپ کتاب

کاغذ روکش دار

کاغذ براق به طور معمول برای بروشورها استفاده می شود زیرا از درخشندگی بالایی برخوردار است. از آنجا که جوهر به خوبی خشک می شود، نیازی به لاک آب بندی نیست زیرا جوهر از بین نمی رود.

کاغذ روکش دار مات

کاغذ مات در مقابل براق است. چاپ کتاب با کاغذ مات، مانع از بازتاب نور می شود و به چشم آسیبی وارد نمی کند. این نوع کاغذ برای گزارش ها، بروشورها و جزوه ها مناسب است.

کاغذ روکش ابریشم

کاغذ روکشدار ابریشمی کاغذی  بین کاغذ روکش دار براق و مات است که دارای روکش ابریشمی صاف است. از این نوع کاغذ می توان برای موارد زیادی مانند مجله، کتاب و کاتالوگ استفاده کرد.

کاغذ بدون روکش

به طور معمول در اکثر چاپگرهای اداری یافت می شود. کاغذ بدون روکش فاقد پوشش است و این امر از نظر جذب و جذب جوهر بسیار عالی است. بدون روکش این مزیت را دارد که توسط چاپگر و قلم استفاده می شود. کاغذ بدون روکش برای فرم ها، سربرگ ها و کاغذهای یادداشت ایده آل است.

کاغذ علامت دار

استفاده از کاغذ علامت دار، احساس لوکس بودن و کیفیت بالا را ایجاد می کند. این نوع کاغذ معمولاً برای چاپ اسناد مهم از جمله گواهینامه های آزمون ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاغذ بالکی یا بالک

کاغذ بالک با بالکی نوعی از کاغذ مکانیکال حجیم شده می باشد که با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که دارد، کاربرد های مختلفی نیز دارد.  برای تولید کاغذ بالکی، کیفیت خمیر کاغذ بسیار مهم است. از معروف ترین کاغذ بالکی می توان به کاغذ سوئدی اشاره کرد.

کاغذ بایبل

کاغذ بایبل یا انجیلی بسیار نازک و سفید است که برای چاپ کتاب با تعداد صفحات بالا مناسب است. در خمیر کاغذ بایبل مقدار زیادی مواد معدنی استفاده می شود. از این رو این نوع کاغذ برای نوشتن مناسب نیست.

اکنون در مورد انواع کاغذ چاپ کتاب آگاهی پیدا کرده اید، حال  اندازه کاغذ برای چاپ کتاب مورد سوال است.

اندازه کاغذ برای چاپ کتاب

اندازه استاندارد کتاب شش اینچ عرض و نه اینچ قد (۶*۹)است. با چاپ کتاب در اندازه  استاندارد، کتاب شما ارزان ترین قیمت برای چاپ، خوانایی راحت تر و فروش آن آسان تری دارد. قرار دادن کتاب چاپی در اندازه استاندارد در قفسه کتاب آسان است. همچنین چاپ کتاب در اندازه استاندارد امکان حمل راحت تر و قرارگیری آسان تر در کوله پشتی را به همراه دارد.به طور معمول برای چاپ افست کتاب از اندازه صفحه (۶*۹) اینچ یا (۱۵۲*۲۲۹) میلی متر استفاده می شود.

قیمت کاغذ چاپ کتاب

قیمت کاغذ چاپ کتاب به نوع کاغذ، اندازه کاغذ، ضخامت و سایر عوامل بستگی دارد. تعداد صفحات کتاب نیز ر قیمت کاغذ برای چاپ کتاب موثر است. در کل برای چاپ کتاب با کاغذ کاهی، قیمت ارزان کاغذ و کاغذ گلاسه گران ترین قیمت چاپ کتاب را تجربه خواهید کرد. قیمت کاغذ سفید تحریر نیز بین قیمت این دو جنس کاغذ است.

انواع جلد کتاب

  • جلد شُمیز برای چاپ کتاب

جلد شُمیز، جلدی نازک و نرم است که به همراه یک ورق سیلیفون روی کتاب قرار می گیرد. از این نوع جلد کتاب معمولا برای چاپ کتاب های کودکان یا کتب درسی کمک می گیرند.

  • جلد کاغذی برای چاپ کتاب

جلد کاغذی برای چاپ کتاب همانطور که از نامش پیداست، از جنس کاغذ است. این نوع جلد در مقایسه با جلد شُمیز کمتر برای چاپ کتاب مورد استفاده قرار می گیرد.

  • جلد گالینور برای چاپ کتاب

جلد گالینور جلدی ضخیم و محکم است که رویه ای پارچه یا یا چرپی نیز دارد که غالبا برای چاپ کتاب دعا، دیوان اشعار حافظ و یا پایان نامه های دانشجویی کاربرد دارد.

  • جلد سخت برای چاپ کتاب

جلد سخت مانند جلد گالینور است البته با این تفاوت که اطلاعات کتاب بر روی کاغذ درج شده و روی جلد کتاب می چسبد اما در جلد گالینور اسلاعات کتاب مستقیم روی جلد نوشته می شود.

غیر از تصمیم گیری برای انتخاب نوع کاغذ برای چاپ کتاب، انتخاب نوع چاپ کتاب نیز اهمیت بسزایی دارد. برای انتخاب نوع چاپ کتاب باید با انواع چاپ کتاب آشنایی داشته باشید.

چاپ دیجیتال کتاب

چاپ دیجیتال یک روش تولید مدرن است که از پرونده های الکترونیکی چاپ می کند. این شامل آثار هنری شما در رایانه ایجاد می شود و سپس مستقیماً روی مواد دلخواه چاپ می شود. چاپ دیجیتال جایگزینی برای روش های سنتی مانند لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور، پرس حروف و سایر روش ها است. چاپ کتاب دیجیتال برای چاپ کتاب در تیراژ پایین توصیه می شود. درواقع چاپ کتاب رد حجم پایین با چاپ افست اصلا مقرون به صرفه نیست.

چاپ افست کتاب

چاپ افست کتاب روش قدیمی تری در چاپ کتاب است که برای پروژه های چاپ کتاب با حجم بالا توصیه می شود. در چاپ اکتاب افست هیچ محدودیتی در اندازه کاغذ کتاب نداریم. چاپ افست کتاب در تیراژ بالا مقرون به صرفه است و در چاپ کتاب در حجم کم، هزینه بالایی دارد. با وجود اینکه چاپ افست کتاب قدیمی است، اما همچنان برای چاپ کتاب پر استفاده است.

موسسه چاپ کتاب

برای چاپ کتاب باید با موسسات چاپ کتاب یا ناشر چاپ کتاب برای انجام فرآیند چاپ کتاب خود صحبت کنید. برای یافتن موسسه چاپ کتاب، بهتر است به ژانر کتاب خود و نوع چاپ کتاب( چاپ کتاب دیجیتال و چاپ افست کتاب) دقت داشته باشید. هم چنین با مشورت با ناشر کتاب می توانید برای کاهش هزینه های چاپ کتاب اقدامات موثری انجام دهید.

https://b2n.ir/e75932