آب معدنی یا آب لوله کشی؟

با افزایش آگاهی از اثرات زیست محیطی بطری های پلاستیکی، افراد بیشتری در حال حاضر مزایای آب لوله کشی را نسبت به آب بطری زیر سوال می برند. برخی از مردم ممکن است تعجب کنند که کدام گزینه امن تر است یا کدام طعم بهتر است. با این حال، طیف وسیعی از عوامل دیگر نیز وجود دارد که باید هنگام خرید آب معدنی و آب لوله کشی در نظر بگیرید.

مزایا و معایب آب لوله کشی

عواملی که باید هنگام انتخاب بین آب لوله کشی و آب معدنی در نظر گرفته شوند عبارتند از: ایمنی آب، طعم آن، هزینه و در دسترس بودن، و تأثیر آن بر محیط زیست.

بخش های زیر برخی از مزایا و معایب آب لوله کشی را فهرست می کند.

ایمنی آب آشامیدنی لوله کشی

به گفته منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC آب آشامیدنی در ایالات متحده یکی از ایمن ترین آب ها در جهان است.

استانداردها در خرید آب آشامیدنی سالم تعیین شده است. اگر نگرانی ایمنی در مورد آب لوله کشی وجود دارد، قانون فدرال حکم می کند که شرکت های آب باید به مردم اطلاع دهند.

برای بهبود ایمنی آب لوله کشی فعلی خود، فرد می تواند آن را با فیلترهای کربنی یا یک سیستم اسمز معکوس موثرتر فیلتر کند.

طعم آب لوله کشی

تست‌های چشایی به طور مداوم نشان می‌دهند که اکثر مردم نمی‌توانند بین آب لوله کشی و آب بطری تفاوت قائل شوند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2010 منبع معتبر در مجله مطالعات حسی نشان داد که اکثر شرکت کنندگان نمی توانند تفاوت بین آب معدنی مختلف بطری شده و آب لوله کشی شهری را در زمانی که آب لوله کشی فاقد کلر است تشخیص دهند.

حتی اگر برخی از آب‌های لوله‌کشی مانند آب‌های بطری‌شده طعم مطبوعی نداشته باشند، به این معنا نیست که آب لوله‌کشی بی کیفیت است. ممکن است صرفاً به دلیل کلر زنی یا محتوای مواد معدنی بالاتر باشد.

یکی از گزینه های بهبود طعم آب لوله کشی استفاده از فیلتر است. گزینه دیگر اضافه کردن یخ و یک تکه لیمو به هر لیوان است.

هزینه و راحتی

نوشیدن آب لوله کشی راحت و ارزان است. برای دریافت آب آشامیدنی سالم و خنک کافی است یک شیر آب را باز کنید.

آب لوله کشی نیز در رستوران ها و فواره های عمومی به صورت رایگان در دسترس است.

اثرات زیست محیطی

برای جلوگیری از آلودگی، شرکت های آب با استفاده از طیف وسیعی از فرآیندها، آب آشامیدنی عمومی را با مواد شیمیایی تصفیه می کنند. سپس آب را به مخازن نگهدارنده پمپ می کنند.

همچنین، زمانی که فردی یک لیوان آب می‌نوشد، احتمالاً لیوان را با دست یا در ماشین ظرفشویی می‌شوید.

همه این مراحل شامل استفاده از مواد شیمیایی و انرژی است که بر محیط زیست تأثیر می گذارد.

بر اساس گزارشی که در وب سایت اداره منابع آب ماساچوست منتشر شده است، با این حال، تأثیر زیست محیطی آب آشامیدنی آب بسیار کمتر از آب بطری است.

شاید مهم‌تر از همه، هیچ بسته‌بندی یکبار مصرفی وجود ندارد که در نهایت به محل دفن زباله یا مرکز بازیافت ختم شود.

مزایا و معایب آب معدنی

بخش های زیر برخی از مزایا و معایب آب بطری را فهرست می کنند.

ایمنی آب معدنی

منبع مورد اعتماد سازمان غذا و داروFDA استانداردهایی را برای آب بطری تعیین کرده است. آنها از تولیدکنندگان می خواهند که آب بطری شده را تحت شرایط بهداشتی پردازش و حمل کنند و از فرآیندهایی استفاده کنند که ایمنی آب را تضمین می کند.

این بدان معنی است که به طور کلی، خرید آب معدنی برای نوشیدن بی خطر است. با این حال، در موارد بسیار نادر، آب بطری شده به دلیل آلودگی به یاد می‌آید.

یکی از دلایل نگرانی وجود پلاستیک در بطری آب است. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر آب های بطری حاوی میکروپلاستیک هستند که ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشند.

به عنوان مثال، یک منبع مورد اعتماد در سال 2018، 11 برند جهانی آب بطری شده را از 9 کشور مختلف آزمایش کرد. محققان دریافتند که 93 درصد از بطری‌ها نشانه‌هایی از آلودگی میکروپلاستیک را نشان می‌دهند و دو برابر میزان موجود در آب لوله‌کشی در آنها وجود دارد.

این یافته ها نشان می دهد که آلودگی حداقل تا حدی به دلیل خود فرآیند بسته بندی است. اکنون محققان شروع به بررسی تاثیر این میکروپلاستیک ها بر سلامت انسان کرده اند.

طعم و منبع آب معدنی

برخی از افراد ممکن است طعم آب معدنی را ترجیح دهند. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، مطالعات نشان می دهد که اکثر مردم نمی توانند تفاوت بین آب لوله کشی و بطری را تشخیص دهند.

هنگام خرید آب بطری، مردم ممکن است بخواهند منبع را در نظر بگیرند. بسیاری از آب های بطری شده به سادگی آب لوله کشی تصفیه شده است.

آبی که از یک منبع زیرزمینی یا چشمه‌های تازه می‌آید، یکی از برچسب‌های تایید شده توسط FDA زیر را به همراه دارد.

آب چاه آرتزین

آب معدنی

آب چشمه

آب چاه

اگر مردم آب طعم دار یا گازدار را ترجیح می دهند، ممکن است بخواهند آب بطری را انتخاب کنند. به عنوان مثال، بسیاری از برندهای آب، آب با طعم مرکبات یا توت را می فروشند. آب گازدار جایگزین محبوبی برای آب گازدار است.

هزینه و راحتی آب معدنی

بر اساس برخی برآوردها، آب بطری شده تقریبا 2000 برابر قیمت آب لوله کشی است، با یک گالن – که از ترکیب بطری های آب یک بار مصرف به دست می آید – تقریباً سه برابر میانگین ملی برای یک گالن شیر هزینه دارد.

این جالب است، با توجه به اینکه آب بطری شده اغلب به سادگی آب لوله کشی فیلتر شده است.

یکی از دلایلی که مردم با وجود تفاوت هزینه، بطری را به جای آب لوله کشی انتخاب می کنند، ممکن است این باشد که در هنگام بیرون رفتن، بطری در اختیار شما قرار گیرد – به خصوص اگر دسترسی به شیر آب وجود نداشته باشد.

اثرات زیست محیطی

تحقیقات نشان می‌دهد که فرآیندهای بسته‌بندی، تبرید و حمل و نقل مرتبط با آب، و همچنین دور ریختن بطری‌های پلاستیکی پس از استفاده، باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از اثرات نامطلوب زیست‌محیطی بسیار بیشتر از آب لوله‌کشی می‌شود.

به عنوان مثال، در سال 2016، در بطری آب در ایالات متحده، 4 میلیارد پوند پلاستیک استفاده شد. این فرآیند نیاز به انرژی تخمینی معادل تقریباً 64 میلیون بشکه نفت داشت.

طبق گزارش موسسه غیرانتفاعی Container Recycling Institute، مردم هر روز در ایالات متحده بیش از 60 میلیون بطری پلاستیکی آب را دور می اندازند. اکثر این بطری‌ها به محل‌های دفن زباله و آبراه‌ها راه پیدا می‌کنند یا خیابان‌ها را پر از زباله می‌کنند.

این بطری‌های پلاستیکی با تجزیه مواد سمی نیز ترشح می‌کنند.

برخی از افراد سعی می کنند از بطری های پلاستیکی آب استفاده مجدد کنند تا برخی از اثرات زیست محیطی را جبران کنند. با این حال، این ممکن است در دراز مدت خطراتی را به همراه داشته باشد، از جمله خطر رشد باکتری ها و خطر ترشح سموم از بطری.

کدام بهتر است آب معدنی یا آب آشامیدنی لوله کشی ؟

به طور کلی، به نظر می رسد که آب لوله کشی در اکثر موارد گزینه بهتری است. این راحت، رایگان یا ارزان است و تأثیر زیست محیطی بسیار کمتری نسبت به آب بطری دارد.

آب لوله کشی نیز به اندازه آب بطری ایمن است و بیشتر مردم نمی توانند تفاوت طعم را تشخیص دهند.

گاهی اوقات، آب بطری ممکن است راحت تر یا راحت تر از آب لوله کشی در دسترس باشد. برای رفع این مشکل، مردم می توانند یک بطری آب لوله کشی قابل استفاده مجدد را با خود حمل کنند و در صورت لزوم آن را از تأسیسات آب آشامیدنی عمومی پر کنند.

کسانی که طعم آب بطری را ترجیح می دهند ممکن است بخواهند فیلتر آب را امتحان کنند. به هر حال، بسیاری از آب های بطری شده در واقع فقط آب لوله کشی فیلتر شده هستند. یا، افراد می توانند سعی کنند یخ و تکه های میوه را به آب لوله کشی خود اضافه کنند تا طعم آن بهبود یابد.

برخی از افراد باید اقدامات احتیاطی بیشتری را در مورد آب آشامیدنی خود انجام دهند، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، باردار هستند یا مسن تر هستند.

این افراد باید نگرانی های خود را با یک پزشک در میان بگذارند، که ممکن است به آنها توصیه کند که آب های بطری خاصی بنوشند یا آب لوله کشی خود را قبل از مصرف بجوشانند.

خلاصه

هم برای آب بطری و هم آب لوله کشی مزایا و معایبی وجود دارد.

نوع آبی که یک فرد انتخاب می کند به عوامل زیادی از جمله ترجیحات و نگرانی های او بستگی دارد.

با این حال، به طور کلی، به نظر می رسد که مصرف آب لوله کشی برای محیط زیست بسیار بهتر است، خطرات سلامتی کمتری را به همراه دارد و طعم بسیار شبیه به آب بطری – به خصوص اگر فیلتر شده باشد.

علاوه بر این، یافته های یک مطالعه کوچکتر منبع معتبر نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس اسید ممکن است از نوشیدن آب قلیایی با pH 8.8 بهره مند شوند. محققان دریافتند که به نظر می رسد آب قلیایی به طور دائم آنزیمی را که در سوزش سر دل نقش دارد غیرفعال می کند که ممکن است علائم را کاهش دهد.

محققان همچنین دریافته اند که نوشیدن آب با pH 8.5-10 منبع معتبر ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که علامت اولیه آنها اسهال است، مفید باشد. افرادی که با الف آب می نوشیدند